Nearshoring vs. offshoring – Hoe maak je de keuze?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor outsourcing, wat een voor de hand liggende optie is als je moeite hebt met het vinden van de juiste IT-competenties. Als je buiten de eigen landsgrenzen gaat kijken, kan je kiezen tussen nearshoring en offshoring. Ook al zijn beide vormen gebaseerd op hetzelfde idee – IT-activiteiten naar het buitenland verplaatsen – ze zijn heel verschillend. Hier kun je onze evaluatie van de voor- en nadelen lezen om een weloverwogen keuze te kunnen maken tussen de twee opties. 

Heb je eenvoudige of complexe opdrachten?

De complexiteit van de opdrachten die je wilt outsourcen, kan bepalend zijn voor de keuze die je gaat maken.

Simpele opdrachten kunnen eenvoudiger te beschrijven en specificeren zijn, waardoor het snel duidelijk wordt wat er moet worden gedaan. Bij simpele opdrachten kan offshoring een goede oplossing zijn. Vaak krijg je bij offshoring toegang tot personeel dat kan leveren op basis van jouw specificaties en dat in mindere mate bereid is om zelfstandig keuzes te maken. Dit kan goed werken bij opdrachten die scherp en exact kunnen worden gedefinieerd. Daarnaast kunnen ondersteuning en dienstverlenende functies dankzij het tijdsverschil van de ene op de andere dag worden uitgevoerd, wat een voordeel kan zijn. Als het om het uitvoeren van opdrachten gaat, is offshoring in veel gevallen een goede keuze. 

Voor complexere en voor het bedrijf essentiële opdrachten kan het echter lastig zijn om een specificatie van eisen op te stellen waarin alle details behandeld worden. Daarvoor is een nauwere en meer constante samenwerking nodig, zodat dat de onzekerheden die in de loop van de ontwikkeling ontstaan, beter kunnen worden afgehandeld. Hier is in veel situaties nearshoring een geschikte oplossing. Een van de redenen is dat je bij nearshoring in dezelfde tijdszone werkt, waardoor het personeel eenvoudiger een natuurlijk onderdeel kan uitmaken van het project of team. Met andere woorden; het wordt eenvoudiger om onvoorziene omstandigheden het hoofd te bieden. Bovendien beschik je over personeel dat vooral een probleemgerichte aanpak hanteert. Je kunt rekenen op meer dialoog, technische input en sparringpartners. Wanneer het dus gaat om complexe opdrachten, waarbij problemen moeten worden opgelost en zelfstandigheid vereist is, is nearshoring vaak de beste keuze.

Hoe druk ben je bezig met opstarten?

De opstartperiode is ook iets om in de tijdsplanning te overwegen. Het is namelijk ingewikkelder om aan de slag te gaan met offshoring dan met nearshoring.

Bij nearshoring is het een voordeel dat je binnen de EU blijft (als je voor een EU-bestemming kiest). Daardoor is het veel eenvoudiger om personeel, kennis en data uit te wisselen en in de meeste gevallen zijn slechts minimale planning en resources nodig om aan de slag te gaan. De korte reisafstand maakt het makkelijk om locaties binnen het geselecteerde aanbod te bezoeken. Daarnaast is het eenvoudig om de gekozen consultants/medewerkers naar het hoofdkantoor te laten komen voor een introductie, waardoor de bedrijfscultuur snel aangeleerd kan worden. De hele opstart is daarom relatief ongecompliceerd en kan snel worden afgewikkeld. 

Bij offshoring zorgen de grote afstand en het feit dat het land geen EU-lid is ervoor dat de opstart meer resources en planning vereist. Dit is bureaucratisch vaak ingewikkeld en organisatorisch gezien kan het een zware onderneming zijn om een offshore-operatie op de rails te krijgen.

Lees: Wat je moet weten over nearshoring

Gaat het om de financiën?

De opstart mag dan complexer zijn bij offshoring - het kan een stevige belasting van resources zijn om op gang te komen - de kosten voor medewerkers/consultants zijn in veel gevallen voordeliger dan bij nearshoring. Vergeleken bij Nederlandse prijzen kan bij beide vormen geld worden bespaard, maar als besparing het enige criterium is, dan is offshoring de meest voor de hand liggende optie.

Wil jij je veerkrachtig kunnen ontwikkelen? 

Je kunt uiteraard een veerkrachtige opstart regelen voor beide modellen, maar de flexibiliteit en schaalbaarheid die nearshoring biedt, geeft veel meer ondersteuning voor de veerkrachtige ontwikkelingsmodellen waar hedendaagse bedrijven mee werken. Het vermogen om je voortdurend te kunnen aanpassen, paraat te zijn voor veranderingen en als eerste de beste oplossingen te hebben, is essentieel voor een modern bedrijf. Dit kan lastig zijn als je te stramme processen hebt voor het schalen van resources en als de alledaagse samenwerking, die noodzakelijk is voor een veerkrachtige opstart, niet optimaal is. Hier speelt niet alleen de geografische afstand, maar ook het culturele verschil een grote rol.

Voor- en nadelen:

Offshoring

Nearshoring

Voordelen

  • Lage onkosten
  • Zeer kosteneffectief
  • Effectief voor eenvoudige en goed gedefinieerde opdrachten
  • 24 uur per dag ondersteuning
  • Dezelfde tijdszone – belangrijke voorwaarde voor samenwerking
  • Cultureel compatibel
  • Effectief voor complexe opdrachten
  • Stimuleert veerkrachtige ontwikkeling
  • Ongecompliceerde en snelle start
  • Meestal binnen de EU

 

Nadelen

  • Grote culturele verschillen
  • Grote afstand
  • Andere tijdszone – maakt communicatie en samenwerking lastig
  • Buiten de EU
  • Meestal hogere onkosten dan offshoring

Interesse in Nearshoring?

Pop -up -near

Met ProData Consults Nearshoring as a Service krijg je toegang tot een volledig schaalbare ontwikkelingsafdeling in Polen en kun je je voordeel doen met de grote hoeveelheid sterk gespecialiseerde en competente IT-professionals.

ProData Consult slaat gegevens in uw browser / apparaat op met behulp van cookies ten behoeve van statistieken en optimalisatie van onze websites en optioneel voor gerichte reclame. Door dit te accepteren, geeft u ons toestemming voor dit gebruik van cookies. Lees ons Privacybeleid voor meer informatie. U kunt hier altijd uw toestemming intrekken: Privacybeleid & cookies

De website vereist het gebruik van "Noodzakelijke cookies". Onze noodzakelijke cookies worden alleen gebruikt voor het leveren van een functionerende website en webservice.

Geselecteerde diensten van derden kunnen cookies opslaan om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen.